معدنکاری هوشمند و بهینه سازی عملکرد معادن

معدنکاری هوشمند و بهینه سازی عملکرد معادن

مدت زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
388 بازدید

معدنکاری هوشمند چیست و چرا در سال ۲۰۲۲ بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته به دنبال اجرای همه جانبهٔ آن در کشور خود هستند؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات جالبی در مورد تعریف معدنکاری هوشمند و مزایای پیاده‌سازی آن در معادن با شما به اشتراک بگذاریم.

 

معدنکاری هوشمند چیست؟


بیش از یک دهه است که عبارت “همه چیز به سمت هوشمند شدن و دیجیتال شدن می‌رود” را می‌شنویم. از خانه‌ها گرفته تا شهرها و شرکت‌های تولیدی و هزاران صنعت دیگر. معدنکاری هم یکی از همین صنایع است که باید این شعار را پوشش دهد. هنگامی که صحبت از سلامتی و ایمنی است، هوشمندانه شدن دیگر تنها یک استراتژی مدرن نیست بلکه یک ضرورت است. در صنعت معدنکاری، هوشمندسازی نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه ایمنی و امنیت کار را به شکلی باورنکردنی ارتقا می‌دهد.

فرآیند معدنکاری دیجیتال هم بیش از یک دهه است که جایگاه ویژه‌ای در صنعت معادن برای خود باز کرده است. فارغ از زمینه‌های نرم‌افزاری و توسعه اینترنت که دنیای تازه‌ای برای تمامی زمینه‌ها به وجود آورده، تحول در زمینه فنی مشاغل نیز به توسعه و بهره‌وری هرچه بیشتر مشاغل کمک کرده است. صنعت معدنکاری هم از این قاعده مستثنی نیست و هر روز بیشتر از دیروز به سمت مدرنیزه شدن می‌رود.

وجود فضای توسعه و مدرنیزه، باعث تحول سریع در صنعت معدن از نوع سنتی آن شده و فضای تازه‌ای در این بخش ایجاد کرده است.

که البته به لطف همگامی با این فضا، افزایش کارآیی، کاهش هزینه، سرعت در تصمیم‌گیری برای مدیران این بخش و البته از همه مهمتر افزایش ایمنی کار و ارتقا امنیت جانی در صنعت معدنکاری مهیا شده است.

معدنکاری هوشمند

چرا نیاز به معدنکاری هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود؟


مطابق با تحقیقات انجام شده توسط Verified Market Research بازار استخراج هوشمند و هوشمندسازی معادن تا سال 2028 به بیش از 33 میلیارد دلار خواهد رسید. در واقع این طور برآیند شده که طی 7 سال آینده با رشد 16 درصدی مواجه شود. از سوی دیگر رشد مداوم صنایع کشتی‌سازی و صنایع دیگر در آسیا و اقیانوسیه، موجب تقاضای هرچه بیشتر فلزات و موادمعدنی می‌شود.

 همچنین طبق پیش‌بینی‌های منابع معتبر تحلیل بازار، تقاضا برای کالاها و وسایل، مانند وسایل نقلیه، وسایل خانگی و … زیاد شده و این به نوبه خود موجب افزایش تقاضای استخراج فلزات و … می‌شود. به منظور تأمین تقاضا و پاسخگویی به نیاز بازار در مورد فلزات و موادمعدنی، بایستی سیستم‌های سریعتر و ایمن‌تر وارد میدان شوند.

از طرف دیگر، کمبود نیروی کار ماهر همچنان باعث بروز موانع زیادی سر راه صنعت معدنکاری خواهد شد. با بازنشستگی کارگران مسن، نیروی کار جوان کافی برای جایگزینی آنها وجود ندارد و این امر باعث می‌شود که معدنکاری هوشمند و مدرن برای حفظ آینده صنعت معدنکاری و ایمن نگه داشتن کارگران در آینده همچنان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

در این میان نیاز بازار بین المللی به معدنکاری هوشمند و سریع و ایمن، روز به روز بیشتر می‌شود. پس کاملاً مشخص است که اگر در این مسیر نتوان همگام و هم مسیر با رشد و مدرنیزه شدن صنعتی شد، در سال‌های آتی دیگر جایی برای رقابت با سایر همکاران در سطح ملی و بین‌المللی وجود نخواهد داشت. پس راه حلی کاملاً منطقی و تضمین شده، بسترسازی برای پیدایش معدنکاری هوشمند است.

مزایای معدنکاری هوشند چیست؟


هوشمندسازی معادن و اجرای فناوری‌های جدید آن در محیط‌های صنعتی مزایای بسیار برای اپراتورها خواهد داشت. در ادامه سعی می‌کنیم که به بعضی از این مزایا اشاره کنیم.

کاهش هزینه‌های عملیاتی
سهولت انجام عملیات استخراج
ایمنی و امنیت ۹۵ درصدی نیروی کار
رصد کلیه اطلاعات عملیاتی
اطمینان از کارایی طولانی مدت ابزارهای عملیاتی
افزایش امنیت داده‌ها و اطلاعات

چرا روند هوشمندسازی معادن در ایران کند است؟


معدن‌های هوشمند در حال افزایش هستند اما این به این معنی نیست که اکثریت قریب به اتفاق معادن هوشمندسازی شده‌اند. هنوز موانع و مشکلات زیادی برای پذیرش فناوری‌های جدید در بخش معدن وجود دارد. از یک طرف معادن در داخل کشور عمدتاً توسط شرکت‌هایی خاص اداره می‌شوند و زمانی که بحث بر سر ایمنی و کارایی و بازدهی می‌شود، صرفاً همان شرکت‌های خاص باهم رقابت می‌کنند و به همین علت است که معمولاً در جا می‌زنند و انگیزه زیادی برای هوشمندسازی و دیجیتالی شدن پیدا نمی‌کنند.

اما اگر اوضاع به گونه‌ای دیگر بود و شرکت‌ها مجبور به رقابت با شرکت‌های خارجی و بین‌المللی بودند، مطمئناً سریعتر به سمت هوشمندسازی قدم بر می‌داشتند. از سوی دیگر سیاست داخلی و عدم همکاری در شرکت‌های معدنی مانع اجرای فنآوری‌های جدید است. به منظور سهولت در روند نوآوری سیستم‌ها به تلاش‌های هماهنگ از همه بخش‌ها نیاز است و از آنجایی که معمولاً معادن به صورت فردی و جداگانه اداره می‌شوند، هر یک از صاحبین معادن باید جداگانه در مورد هوشمند‌سازی معدن تحت نظرشان متقاعد شوند.

علاوه بر این صاحبین معادن و همچنین اپراتورهای استخراج معادن معمولاً اعتمادی به خدمات ابری و راه حل‌های اینترنت اشیا ندارند، چرا که “به طور کلی کاملاً محافظه کار هستند و نسبت به داده‌ها و اطلاعات خود بسیار حساس عمل می‌کنند“. البته این بی‌اعتمادی علاوه بر عدم پذیرش فناوری‌های جدید، ناشی از تجربه‌های منفی گذشته با شرکت‌های بزرگ و قابل اعتماد بوده که بعضاً مورد حمله هکرهای حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

تمامی این مسائل باعث شده که سرعت اجرای معدنکاری هوشمند در داخل کشور بسیار کند شود. اما خبر خوشی که در این شرایط وجود دارد این است که آن بخش از معادنی که بتوانند با مسیر معدنکاری هوشمند یکی شوند قطعاً می‌توانند بدون موانع رقابتی از سوی همکاران، خیلی سریع و آسان به بهره‌وری و بازدهی بیشتر برسند و در این بازار به صورت یکه تاز عمل کرده و سود سرشاری را از آن خود کنند