معدنکاری هوشمند

معدنکاری هوشمند

مدت زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
442 بازدید

معدنکاری هوشمند یک عنوان کلی است که شامل هوشمندسازی بخش‌های مختلف از اکتشاف تا استخراج و فرآوری ماده معدنی می‌شود. با وجود گذشت یک دهه از آغاز هوشمندسازی، این صنعت در کل دنیا بسیار نوپا است و هنوز به‌صورت گسترده و فراگیر مورد‌استفاده قرار نگرفته است و معادن بزرگ تمایل بیشتری برای اجرای طرح‌‌‌‌‌‌های هوشمندسازی داشته‌‌‌‌‌‌اند، زیرا طرح‌‌‌‌‌‌های هزینه‌‌‌‌‌‌بری هستند و برای معادن کوچک توجیه اقتصادی نخواهند داشت. معمولا شرکت‌های معدنی بین‌‌‌‌‌‌المللی، بسته به نیاز و سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌های خود و محدودیت‌های تکنولوژیک، در یک یا چندجنبه خاص از عملیات معدنکاری اقدام به هوشمندسازی می‌کنند، با این حال فناوری‌های هوشمند‌‌‌‌‌‌سازی معادن هنوز هم در حال کسب تجربه و رفع کاستی‌‌‌‌‌‌های خود و بهبود عملکرد هستند. 

 

مجموعه گسترده‌‌‌‌‌‌ای از فناوری‌‌‌‌‌‌ها و ابداعات باید به‌کار گرفته شود تا به‌طور مثال بارگیری و انتقال ماده معدنی را به‌طور کامل هوشمند‌‌‌‌‌‌سازی کرد. به‌دلیل گستردگی خدمات موردنیاز در معدنکاری و پیچیدگی‌‌‌‌‌‌های دانش و تکنولوژی، غول‌‌‌‌‌‌های نرم‌افزاری و تکنولوژی‌‌‌‌‌‌های دیجیتال که تاکنون در زمینه‌‌‌‌‌‌های دیگر فعال بودند، وارد عرصه هوشمندسازی معادن شده‌‌‌‌‌‌اند، با این حال در دنیا شرکت‌هایی که در هوشمندسازی معادن فعالیت می‌کنند، به‌طور تخصصی فقط در یک یا چند زمینه به‌صورت متمرکز کار می‌کنند. 

یکی از مهم‌ترین جنبه‌‌‌‌‌‌های به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند، کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌های عملیات معدنکاری در عین افزایش راندمان است. شاید این‌گونه به‌نظر برسد که استفاده از این تکنولوژی‌‌‌‌‌‌ها بار مالی سنگینی دارد؛ به‌طور کلی این فناوری‌‌‌‌‌‌ها در معادن بزرگ مقرون‌به‌صرفه بوده و طی یک دوره زمانی منجر به کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌ها می‌شوند، بنابراین اگر هدف کار به‌درستی انتخاب و مزیت‌‌‌‌‌‌ها، محدودیت‌‌‌‌‌‌ها و گلوگاه‌‌‌‌‌‌های تکنولوژیکی آن به‌خوبی شناسایی شود؛ می‌‌‌‌‌‌توان به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان موانع را رفع کرد و در بلندمدت در جهت کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌ها گام برداشت.

 

 

ارزیابی فنی اقتصادی و تحلیل ریسک نیاز به داده‌‌‌‌‌‌های اولیه دقیق دارد. هرقدر این اطلاعات از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار باشد و هرقدر موتور پردازشگر اطلاعات و الگوریتم‌‌‌‌‌‌های به‌کار گرفته شده در آن جامع‌‌‌‌‌‌تر و قدرتمندتر باشد، قطعا نتایج به‌دست‌آمده از قطعیت بالاتری برخوردار خواهند بود، بنابراین در صورت استفاده از فناوری‌های هوشمند میزان دقت و صحت اطلاعات تولیدی از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود و نتایج تحلیل‌شده هم قابل‌اعتمادتر خواهند بود، در نتیجه، انواع خطاهای سیستمی و انسانی کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌کند و میزان ریسک را کاهش می‌دهد

مدیریت یکپارچه و آنلاین فعالیت‌های معدنی و افزایش سرعت تصمیم‌گیری مدیران، پایش ایمنی تاسیسات و پرسنل، آموزش‌مجازی با کیفیت بسیاربالاتر و حذف ریسک‌‌‌‌‌‌های مخاطرات حین‌آموزش از جنبه‌‌‌‌‌‌های دیگر به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند در فعالیت‌های معدنی است.