معادن و استفاده از هوش تجاری   ( BI )

معادن و استفاده از هوش تجاری ( BI )

مدت زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
388 بازدید

هوش تجاری «Business Intelligence» به دانشی گفته می شود، که حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان است. در هوش تجاری با استفاده از داده های موجود در بخش های مختلف یک سازمان مانند عملکرد فروش ، داده های مشتری ، داده های ماشین آلات در معادن و .. اطلاعات و گزارش های هدفمندی را ارائه می کند که به مدیران سازمان در تصمیم گیری های بزرگ و تعیین استراتژی سازمان کمک فراوانی می کند . در ساده ترین تعریف می توان گفت هوش تجاری یک مشاور به تمام معنا برای کسب و کار شماست .

در هوش تجاری با استفاده از فناوری های جدید ، الگوریتم ها و نرم افزارهای پیشرفته داده های مختلف جمع آوری و داده کاوری می شوند و برا اساس همین تحلیل داده ها یک خروجی در قالب متن ، عدد ، نمودار ، چارت و اشکال دیگر در دسترس مدیران برای بررسی قرار می گیرد.

 

چرا هوش تجاری مهم است ؟

اگرچه عملیات هوش تجاری یک عملیات بسیار پیچیده است اما در نهایت در سریع ترین زمان ممکن می تواند آمار دقیقی از عملکرد سازمان ارائه دهد . همین عمل در صورتی که بدون استفاده از هوش تجاری و فناوری انجام شود میتواند چندین نیروی کار و ساعت ها زمان را درگیر یک بررسی کند درحالی که در هوش تجاری در سریعترین زمان و با دقت بسیار بالا در هر لحظه عملکرد سازمان شما برای تصمیم گیری های آینده در اختیار شماست. در هوش تجاری می توان با پوشش عملکرد های مختلف سازمان مانند هزینه و سوددهی ، عوامل محیطی و فرهنگی  و .. چشم انداز دقیقی از عملکرد سازمان در روزها و شرایط مختلف نمایش دهد .

به طور مثال در هوشمند سازی معادن با استفاده از هوش تجاری می توان مشخص نمود کدام ماشین در چه روزی با چه شرایطی عملکرد بهتری داشته است یا کدام تکنسین براساس زمان کار مورد استفاده در درخواست کار ها خروجی ضعیف تری داشته و .. گزارش این چنین به معادن کمک می کند تا با طرح یک برنامه منظرم تر عملکرد ماشین آلات و بخش های مختلف معدن را بالا ببرند.

مزایای مهم هوش تجاری عبارتند از: سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری، بهبود فرآیندهای سازمانی، افزایش عملکرد عملیاتی، افزایش سود، یافتن مشکلات موجود و طرح و برنامه ریزی بر همین اساس و ..

داده های BI می تواند از داده های ذخیره شده قدیمی یا در حال تامین سازمان باشد به طور مثال در بخش معدن هوشمند می توان با استفاده از داده های عملکردی ثبت شده برای ماشین آلات و داده های درحال ارسال در لحظه از ماشین آلات گزارشی دقیق از وضعیت  موجود را نمایش داد.

 

هوشمندسازی و BI در معادن

در بحث هوشمندسازی معادن و تلاش مدیران برای بالابردن بهره وری معدن و استفاده از فناوری های روز در بخش های مختلف معدن ، هوش تجاری یا BI می تواند به سادگی چشم اندازی دقیق از عملکرد ماشین آلات ، تکنسین ها ، واحدهای مختلف معدن مانند واحد های فراوری ، دپو و .. به شما ارائه دهد تا باتوجه به همین داده ها تصمیم گیری و استراتژی رشد معدن اجرا شود .

در روش های گزارش گیری سنتی که در حال حاضر در معادن در حال اجرا می باشد اطلاعات به صورت دستی وارد و بررسی می شوند در حالی که با پیاده سازی یک نرم افزار مدیریت معادن می توان با اتصال به ماشین آلات مختلف و دریافت اطلاعات از واحد های مختلف عمل بررسی و تحلیل داده ها برای رسیدن به یک هوش تجاری قوی مورد نیاز برای طرح و برنامه ریزی ، تمامی فرآیند را خودکار و در زمان و صرف نیروی کار صرفه جویی نمود ، همچنین دقت بالای خروجی در بالا بردن بهره وری معدن نیز نقش موثری خواهد داشت.

 

 

از مهم ترین مسائلی که بایستی در پیاده سازی هوش تجاری در معادن به آن توجه نمود صحت سنجی اطلاعات و سپس استفاده از هوش تجاری رای ارائه راهکار است زیرا داده های معیوب می تواند بر خروجی نهایی تاثیر بسیاری داشته باشد از این رو در راهکارهوشمند باتوجه به بررسی های دقیق و شناخت معادن ، داده ها تحلیل ، واکاوی و صحبت سنجی و برای استفاده از هوش تجاری پاک سازی می شود .

این امر به سامانه مدیریتی راهکارهوشمند قابلیت استفاده از یادگیری ماشین ( ML ) را نیز می دهد تا با دریافت اطلاعات پاک سازی شده گذشته بتواند وضعیت بخش های مختلف معدن را بر همین اساس پیش بینی کند و در کنار هوش تجاری به مدیران در تصمیم گیری درست کمک کند .

در داشبورد مدیریت معدن راهکارهوشمند گزارش های متنوع بر اساس BI  و ML وجود دارد که در بخش های مختلف عملکرد ماشین آلات ، هزینه و سودهی ، پیش بینی هزینه و سودهی ماشین در ارائه پیشنهاد برای ایجاد درخواست کار های برنامه ریزی شده ، گزارش واحد های مختلف مانند دپو ، استخراج ف اکتشاف ، فراوری ، گزارش تعمیر  و نگهداری ماشین آلات ، گزارش دستورکارها و .. وجود دارد که می تواند بالاترین دقت ممکن در تحلیل داده و گزارش گیری را به مدیران ارائه دهد.